tisdag 27 september 2011

Jag har nästan en fungerade Internetuppkoppling!

Jag satt och jobbade på företaget och möttes av en positiv överraskning: ADSL modemet/trådlös router indikerade att uppkopplingen var återställd!
Hurra tänkte jag och gjorde det enorma misstaget att ta en paus från arbetet för "stoppa i en kabel" och därmed få tillbaka uppkopplingen! Inte nog med att jag slösade två timmar på felsökning, testande av kablar, inkoppling av en hubb, upptäckte att det förra trådlösa routern också dött pga åskan och blev ENORMT frustrerad!

Så för er som vill veta mera exakt vad som pågår hemma hos mig med uppkopplingen så ska jag berätta det nu:

Efter mycket felsökande och Googlande så visade det sig att Thomson modemet/router inte gillar mitt 1000mbit Realtek nätverkskort som är inbyggt på moderkortet då det tydligen är en konflikt med att förhandla om hastigheten mellan enheterna och en lösning som inte fungerade för mig är att sätta ner det från "auto förhandla" till "100mbit full duplex". 
Sedan hade en annan person testat att koppla in en switch i mellan modemet och datorn och fått det att fungera så jag plockade fram mitt urgamla 10mbit hubb och testade med det, no go!
Sedan testade jag med den förra trådbara routern, no go!, samma sak med den förra trådlösa routern och nu insisterade den att jag hade kopplat in kabeln på port 3 vilket inte var sant så den är tyvärr också bränd av åskan!
Lösningen blir att jag imorgon går och köper en usb baserat trådlöst N adapter och hoppas på det bästa!

Efter allt detta var jag ursinnig men tack vare att jag hade en träff med en kompis på kvällen så hjälpte det mig att inte tänka på uppkopplingen och uppskatta livet igen!

När jag sedan kom hem så upptäckte jag en annan intressant sak: någonstans i ledet så har modemet en tendens att ge en ansluten enhet all bandbredd och gör dem andra enheter jätte långsama! 
Jag upptäckte detta i samband med att jag kopplade upp min Google Nexus S och ipod touch till modemet/routern och märkte att när den ena är aktiv och hämtar data så är den andra enheten knappt nåbar på nätet!

Detta om detta, jag ska nu förbereda för sömn för imorgon blir det att lyssna på intressanta föreläsningar om arkitektur och staden! 
God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar