Hans specifika målgrupp var till företag som vill marknadsföra sig själv via en app och eftersom det finns i dagsläget antal olika plattformer som slåss om våran uppmärksamhet så lärde vi oss vilka som är aktuella och vilka att undvika.
I dagsläget så ser det ut så här:
Apple Ios
Den ledande plattformen som har väldigt många trogna användare och som via deras appstore spenderar en hel del pengar på betal appar och tack vare att det endast finns ett fåtal olika apparater som använder Ios och Apple:s strikta guidelines för hur en app får se ut så finns det en enighet som gör det enklare att utveckla för Ios.
Google Android:
Google har valt en annan väg genom att släppa programvaran fri och därmed kan fler tillverkare skapa Android telefoner, detta skapar en marknad där konkurrensen är hård och tack vare detta så kan vi konsumenter välja om vi vill ha den billiga eller dyrare modellen
Nackdelar är att då det släpps många olika nya modeller hela tiden och dem har väldigt varierande specifikationer så får man som utvecklare en hel del saker att tänka på (skärmstorlek, processor, programvara version osv..) och detta gör processen mera komplex.
Deras appstore har ett bra utbud men har inte lyckats övertyga folk att lägga lika mycket pengar på betal appar som på Ios.
Rim Blackberry:
Blackberry har på några få år tappat en stor del av sin marknadsandel då om var väldigt sena med att uppdatera telefonerna och operativsystemet så att det kan konkurera med Apple och Google, detta gör att trots att dom har en appstore så är den relativt liten och inte värd att satsa på.
Microsoft Windows mobile 7:
Microsoft har med Windows Mobile 7 tagit beslutet att modernisera sin satsning på den mobila marknaden, dessvärre så har denna utveckling gått för långsamt då kundbasen är än så länge väldigt liten och därmed är det bättre att avvakta med app utveckling tillsvidare.
Johan Sanneblad foto: Sina Farhat
Via en beprövad trestegs metod lärde vi oss hur en app ska skapar:
- Definera strategin för appen
- Ta fram guidelines så att appen har samma layout på båda plattformarna (Ios och Android)
- Utveckla en test version som folk får testa och ge deras åsikter om.
- Sälja appar som en produkt - exempelvis Angry Birds, Camera+, Plants vs Zombies osv..
- Marknadsföra företaget eller en tjänst via en app - exempelvis ebay, Telia navigator osv..
Detta var en väldigt givande timme där Johan gjorde ett mycket bra jobb med att förklara det hela på ett förståeligt sätt utan att luta sig på för mycket på statistik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar